←Overzicht artikelen

Doet acupunctuur pijn?

Tja, dat hangt er van af waarmee je het vergelijkt én aan wie je het vraagt natuurlijk. De meeste mensen die in mijn praktijk acupunctuur ontvangen, geven aan dat de pijn erg meevalt en dat ze niet snappen waarom mensen daar nou zo moeilijk over doen. Maar ‘dat doet toch pijn’ is vrijwel altijd de eerste gedachte die opkomt bij het horen van het woord acupunctuur.

Acupunctuur wordt uitgevoerd met naalden, die in je lichaam worden geprikt en die daar dan een poosje moeten blijven zitten. Dat is helemaal waar. Maar dat dat pijnlijk of akelig is, is niet waar. Voor veel mensen is de eerste kennismaking met naalden bij vaccinaties, injecties, bloedafnames of een infuus. De naalden die daarvoor gebruikt worden zijn heel anders dan een acupunctuurnaald, en het gevoel ervan dus ook.

Een injectienaald is een onbuigzaam hol buisje. Aan het uiteinde zit een heel scherp, afgeschuind kantje dat zonder problemen als een mesje door het lichaam kan snijden. Een acupunctuurnaald is  niet hol maar massief, buigzaam en wel 10x dunner dan een injectienaald. Het puntje is ontworpen om gemakkelijk langs de structuren van het lichaam te glijden zonder ze te beschadigen. Al met al doet een prik van een acupunctuurnaald daarom veel minder pijn dan een injectie of bloedafname.

Je huid is eigenlijk nog het meest gevoelig voor de prik. Die gevoeligheid is bij iedereen anders, afhankelijk van je zenuwstelsel, de plaats waar geprikt wordt, de dikte van je huid en nog veel meer factoren. Sommige mensen voelen helemaal niks, anderen een beetje. Als een naald in een gespannen spier wordt gezet kan er een soort scheut door de spier gaan als die ontspant. Ook dat is voor de éen aangenaam en voor de ander wat minder.

Maar vergeleken met andere behandelingen valt de pijn heel erg mee. Een stevige massage doet meer pijn dan acupunctuur. Je wenkbrauwen epileren ook. En wat dacht je van een tatoeage laten zetten? Acupunctuur geeft zo weinig pijn, dat de meeste mensen er letterlijk bij in slaap vallen!

Dus laat je niet tegenhouden door het vooroordeel dat acupunctuur pijn doet, en probeer het zelf uit. Wedden dat het meevalt?