Acupunctuur bij schouderpijn

Je schoudergewricht wordt grotendeels bij elkaar gehouden door de spieren eromheen. Dat geeft een gezonde schouder veel bewegingsvrijheid, zodat je in alle richtingen kunt reiken en dingen kunt pakken. Dat merk je ook direct als je schouder niet pijnvrij is. Schouderpijn is lastig bij de simpelste dagelijkse dingen zoals aankleden, je haar wassen, fietsen enzovoort. Sommige mensen kunnen letterlijk niets meer oppakken.

Veel schouderproblemen ontstaan in de spieren rondom het gewricht. Die spieren verkrampen als reactie op dingen als:

• een harde ruk aan de arm, of een verdraaiing
  • een plotselinge zware belasting van de schouder of arm
  • impact van bijvoorbeeld een val, een duw of een botsing
  • repeterende bewegingen zoals bij schoonmaken, autorijden, computerwerk
  • lichaamshouding met naar voren gebogen schouders
  • stress

We hopen vaak te lang dat de schouderpijn vanzelf wel over gaat. Blijf  niet langer dan 2 weken doorlopen met je pijnlijke schouder zonder je door een arts te laten onderzoeken. Juist omdat er zoveel spieren rond de schouder zitten, kan een verkrampte schouderspier namelijk al gauw ook andere schouderspieren overbelasten of blokkeren. Je schouderprobleem breidt zich zo steeds verder uit.

Je arm en schouder dan maar helemaal stil houden lijkt misschien een goed idee, maar dat is het niet. Spieren hebben (voorzichtige) beweging nodig om goed te kunnen functioneren. Zonder beweging worden de spieren al gauw stijf en bij gebrek aan doorbloeding geneest je schouder slechter.Een fysiotherapeut kan je hiervoor goede oefeningen leren. Bijvoorbeeld: voorover buigen, je arm zo ontspannen mogelijk laten bungelen en dan kleine rondjes ermee draaien.

Slijmbeursontsteking van de schouder

Verkrampte schouderspieren trekken hard aan de botten van het schoudergewricht. Hun aanhechtingen raken daardoor geïrriteerd. De slijmbeurs, die als een kussentje tussen de spieren en het bot zit om schuren te voorkomen, wordt te zwaar belast. Zo kan een slijmbeursontsteking ontstaan. Die slijmbeursontsteking is te behandelen met een prik met ontstekingsremmers, maar de verkrampte spieren die er de oorzaak van waren, blijven soms aanwezig. Je kunt wel raden wat er dan gebeurt: de ontsteking komt terug, er volgt weer een prik, enzovoort.

Hoe werkt acupunctuur bij schouderpijn?

Acupunctuur werkt goed bij schouderpijn, omdat acupunctuur bij uitstek geschikt is om spierspanning te bestrijden. Het werkt zacht, snel en effectief om je verkrampte schouderspieren te ontspannen, zodat je minder pijn en meer bewegingsvrijheid krijgt. We proberen een slijmbeursontsteking te voorkomen of te bestrijden zodat een prik niet nodig is. Met cupping en andere massage technieken maken we bindweefsel, spieren en pezen losser en verbeteren we de doorbloeding van je schouder. Dat stimuleert en versnelt het herstel van je schouder flink.

Als het nodig is, kunnen we ook een kruiden supplement inzetten om van binnenuit je schouderpijn aan te pakken.

Belangrijk om te weten als je schouderpijn te wijten is aan een gescheurde schouderpees: Met acupunctuur kunnen we een volledig afgescheurde pees niet herstellen. Een deels gescheurde pees kan voorzichtig ondersteund worden, maar herstel van de pees kan zeker niet gegarandeerd worden.