Natuurlijk doen we er alles aan om de behandeling en het contact zo vlot en prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat je een klacht hebt over de geboden behandeling, of over de manier waarop er met je is omgegaan. Dan is het goed om je klacht te uiten. Je helpt daarmee jezelf, maar ook andere cliënten van Praktijk Heuveling.
Je kunt verschillende dingen doen als je niet tevreden bent over je therapeut of je behandeling, variërend van een gesprek tot een officiële klachtenprocedure bij de Stichting Tuchtrecht Beroepen Natuurlijke Gezondheidszorg (TCZ) of de KAB (Koepel Alternatieve Behandelwijzen). Waar je voor kiest, hangt af van de ernst van je klacht.
In gesprek met je therapeut
Het is zeker de moeite waard om een gesprek aan te gaan met je therapeut. Als je er tegenop ziet om je klacht kenbaar te maken, kan het helpen om iemand anders mee te nemen naar het gesprek, zoals je partner of iemand anders die je vertrouwt. Voor tips en advies over de aanpak van zo’n gesprek kun je terecht op de website van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Een klacht indienen
Als je er samen met je therapeut niet uitkomt, dan kun je terecht bij beroepsvereniging Zhong, waarbij de therapeut is aangesloten. Zhong heeft een klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris bemiddelt en probeert een oplossing voor je te bereiken. Lukt dit niet, dan kan je klacht voor behandeling voorgelegd worden aan de Geschilleninstantie van de KAB. Als er sprake blijkt te zijn van een ernstige tuchtwaardige klacht, dan zal deze terecht komen bij de Stichting Tuchtrecht Beroepen Natuurlijke Gezondheidszorg of het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Deze instanties kunnen je klacht afhandelen en de therapeut een strafmaatregel opleggen.
Goed om te weten
Het is niet mogelijk om anoniem een klacht in te dienen. Het is goed om te weten dat naarmate de maatregelen van een instantie strenger worden, de klachtenprocedure meer tijd in beslag neemt en formeler is, en eventueel met kosten gepaard kan gaan. Zelf een gesprek aangaan met de therapeut, of bemiddeling door de klachtenfunctionaris van Zhong gaat in het algemeen het snelst en is gratis.
Beroepsvereniging NVTCG Zhong Postbus 254 6700 AG Wageningen Telefoon: 0317-423505 Email: info@zhong.nl |
Koepel Alternatieve Behandelwijzen (KAB) Postbus 2122 6020 AC Budel Telefoon: 0495-499585 Email:kab@kab-klachten.nl |