Acupunctuur helpt bij pijn

Acupunctuur is een natuurlijke, bewezen effectieve methode voor de aanpak van pijn en de onderliggende oorzaken daarvan. Het brengt het functioneren van je hele lichaam beter in balans door subtiele signalen aan je zenuwstelsel te geven. Het verbetert de communicatie tussen je brein en je lichaam. Zo wordt je pijn op een veilige en verantwoorde manier aangepakt en herstelt je lichaam zichzelf. Acupunctuur kan ook bijwerkingen van medicijnen verlichten, complicaties van medische ingrepen voorkomen of behandelen en nog veel meer.

Acupunctuur is een van oorsprong Chinese techniek waarbij dunne steriele naaldjes op specifieke punten in je lichaam geplaatst worden. Het is niet pijnlijk, niet eng en al helemaal niet zweverig. Er zijn vrijwel geen nadelen, wel een heleboel voordelen:

• verlicht je pijn
  • versterkt je weerstand
  • remt ontsteking
  • zorgt voor ontspanning
  •  stimuleert de aanmaak van lichaamseigen pijnstillende stoffen
  • verbetert bloedcirculatie en zuurstofvoorziening in het hele lichaam
  • verbetert je stemming
  • helpt je te slapen

Doet het pijn?

Niet echt. Bij het plaatsen van het naaldje kun je een klein prikje voelen, maar dit verdwijnt meestal snel. De naalden blijven ongeveer 30 minuten zitten, in die tijd voel je niets. Je kunt lekker ontspannen zitten of liggen...misschien val je wel in slaap.

Waar komen de naalden?

Dat varieert. Er wordt veel gewerkt met distale technieken, waarbij de naalden in armen en handen, en onderbenen en voeten geplaatst worden en niet op de plaats waar het pijn doet. Soms is het juist nodig om naalden wél bij  de pijnlijke plek te zetten.

Is het veilig?

Ja. Je  therapeute heeft voldoende kennis en ervaring om de naaldjes goed te plaatsen. De naaldjes zijn steriel en worden na eenmalig gebruik weggegooid. Er worden geen chemische stoffen gebruikt en allergische reacties komen nagenoeg nooit voor.

Zijn er bijwerkingen?

Minimaal. Je kunt je na acupunctuur wat moe of lichthoofdig voelen.  Soms ontstaat een klein blauw plekje of wat napijn. Ongeveer 10% van de behandelde mensen ervaart eerst een lichte verergering van klachten, voordat verbetering intreedt.