Acupunctuur bij rugpijn

Rugpijn komt veel voor. De oorzaken zijn divers: spierpijn, overbelasting, slijtage of artrose, een hernia, verschoven wervels, erfelijke ziektes enzovoort. Je kunt echter ook flink last van je rug hebben zonder dat er een oorzaak te vinden is. Het belangrijkste is natuurlijk:

wat te doen bij rugpijn?

Heb je niet eerder rugpijn gehad en is de pijn zeurend maar houdbaar, dan kun je afwachten of je rugpijn vanzelf overgaat met pijnstillers en wat rust. Houd je last van je rug of merk je een verdoofd gevoel in een arm of been, dan is een bezoek aan de huisarts en de fysiotherapeut verstandig. Oefeningen, massages, pijnstillers, spierverslappers, zenuwblokkade injecties, operaties en dergelijke zijn vaak effectief tegen rugpijn.

Maar als je rugpijn niet over gaat, of maar tijdelijk, wat dan? En wat als je liever geen pillen of operatie wilt? Je kunt natuurlijk proberen te leren leven met je rugpijn. Of kies je liever voor een andere oplossing?

Helpt acupunctuur om van rugpijn af te komen?

Acupunctuur is een geweldige alternatieve behandelmethode voor rugpijn. Acupunctuur kan je rugspieren ontspannen en de bloed circulatie in je rug verbeteren. De toegenomen bloedtoevoer brengt ontstekingsremmers en verzorgende stoffen en voert afvalstoffen af, en dat verlicht pijn. Acupunctuur stimuleert ook de aanmaak van sterke lichaamseigen pijnstillende stoffen. Je rug krijgt zo alles wat nodig is om goed te kunnen functioneren. Pijnbestrijding puur natuur!

Acupunctuur werkt voor je rugpijn. Maar niet alleen daarvoor. De acupuncturist kijkt niet alleen naar je rugklacht maar naar je gezondheid als geheel, om uit te zoeken waarom je rugpijn hebt gekregen. Denk aan stress, vermoeidheid, problemen in je spijsvertering, hormonale veranderingen of pijn op andere locaties zoals je voeten, kuiten, knieën, heupen of nek. Ook deze dingen worden meegenomen in je behandeling. Dat helpt om je rugpijn te bestrijden en nieuwe pijn te voorkomen.