Acupunctuur bij hoofdpijn

Hoofdpijn, vrijwel iedereen heeft het wel eens. De pijn kan variëren van een licht zeurend gevoel tot hevige steken, of het gevoel dat je hoofd bijna uit elkaar knapt. Heb je maar af en toe hoofdpijn, dan is een pijnstiller als paracetamol vaak een prima oplossing.

Gebruik jij (bijna) dagelijks pijnstillers om je hoofdpijn te bestrijden zodat je de dag kunt doorkomen? Dat lijkt handig en snel, maar het is niet zo goed voor je lichaam. Pijnstillers zoals ibuprofen en naproxen zijn slecht voor je maag en nieren, en kunnen de kans op hart- en vaatziekten vergroten als je ze lang gebruikt (deze website vertelt je er meer over).

Een andere oplossing voor hoofdpijn

Misschien is er een andere oplossing  voor je hoofdpijn te vinden, zodat je minder pijnstillers nodig hebt. In de praktijk blijkt namelijk dat hoofdpijn het gevolg kan zijn van problemen in de nek, zoals verkrampte spieren, triggerpoints of wervel problemen. Als jouw hoofdpijn (tijdelijk) verlicht kan worden door je nek en schouders te masseren of door te gaan liggen, dan kan een grondige aanpak van je nekklachten met acupunctuur je kans op hoofdpijn sterk verkleinen.

Natuurlijk zijn er ook andere vormen van hoofdpijn, die niet (alleen) veroorzaakt worden door de nek. De beruchte migraine en clusterhoofdpijn zijn daar voorbeelden van. Die vormen van erge hoofdpijn komen in aanvallen, zitten vaak aan 1 kant van het hoofd en kunnen gepaard gaan met andere symptomen als misselijkheid en braken, of oog-,oor-, neus- en keelklachten aan dezelfde kant als de hoofdpijn.

Hoe werkt acupunctuur bij migraine?

Zoals gezegd kan er veel gewonnen worden door je nekspieren te ontspannen, triggerpoints en restanten afvalstoffen in die spieren op te ruimen en zo  je nekwervels de ruimte te geven. Dit verbetert de doorbloeding richting je hoofd en kalmeert je zenuwstelsel. Vaak is dat voldoende om je hoofdpijn effectief te bestrijden.

Bij migraine is er vaak meer aan de hand en is het verlichten van spanning en stijfheid in de nek niet voldoende. We werken dan ook aan het harmoniseren van de onbalans die meestal onder de hoofdpijn aanvallen verscholen zit. Die onbalans kun je soms letterlijk voelen, als een vol onrustig gevoel in je hoofd, borst en/of buik, samen met een koud gevoel onder in je rug of je voeten.

Dingen die de onbalans verergeren, nemen we weg voor zover dat gaat. Denk aan stress, slaapgebrek, of spijsverteringsproblemen. Ook pijn op andere plaatsen in je lichaam pakken we aan, omdat die pijnklachten en je hoofdpijn elkaar kunnen versterken: pijn zet je zenuwstelsel op scherp en dat kan hoofdpijn uitlokken. Als acupunctuur alleen niet genoeg is, dan kunnen Chinese kruidensupplementen de behandeling meer kracht bij zetten om je hoofdpijn te stoppen. Veel manieren om hoofdpijn aan te pakken dus!

Maak direct een afspraak ►

"Mijn hoofd lijkt soms wel uit elkaar te knappen van de pijn. Mijn nek, mijn kaken, mijn ogen, alles verkrampt. Slapen helpt, maar ik kan toch niet altijd te pas en te onpas in bed gaan liggen? Ik wil ook gewoon leuke dingen kunnen doen!"